آسیب رباط صلیبی قدامی زانو (ACL)

آسیب رباط (لیگامان) صلیبی قدامی زانو (ACL): نگارش توسط دکتر آقایی افشار پزشک متخصص آسیب ورزشی

آسیب ACL معمولا به دنبال پیچ خوردن زانو (در ورزشهایی مثل فوتبال ) دیده می شود.
ممکن است فرد مصدوم در هنگام وقوع آسیب صدای پاره شدن را بشنود.

ممکن است درد به سرعت فروکش کند،بنابراین ورزشکار نباید فریب کاهش درد را بخورد.

معمولا بعد از چند ساعت ( در اثر خونریزی) زانو متورم می شود و ممکن است فرد بخاطر این تورم قادر به خم کردن زانو نباشد.

بلافاصله پس از آسیب، فرد مصدوم اقدامات اولیه را انجام دهد.(استراحت. یخ گذاری،باند کشی یا زانو بند و بالا نگه داستن عضو)

علائم بعدی پارگی ACL شامل خالی کردن زانو، آتروفی (کوچک شدن ) عضله چهار سر ران، احساس لقی و ناپایداری در زانو و… می باشد.

جهت تشخیص پارگی در این آسیب ورزشی  معاینه دقیق وکامل توسط پزشک ضروریست.

ام آر آی به تایید تشخیص کمک می کند.

پارگی ممکن است کامل یا ناکامل باشد.

در پارگی کامل در افراد غیر ورزشکار و سن بالاتر چنانچه فرد علائم شدید وجود نداشته باشد ، درمان غیر جراحی شامل فیزیوتراپی و تقویت عضلات اطراف زانو توصیه می شود. و چنانچه بعد از چند ماه درمان ،فرد مشکل داشت و مفصل ناپایدار بود ، جراحی توصیه می شود.

درپارگی کامل ACL در افراد ورزشکار (مخصوصا ورزشکار حرفه ای) چنانچه فرد علامت داشته باشد(لقی مفصل و جا خالی کردن زانو) ،جراحی زودرس (البته بعد از دو تا سه هفته) توصیه می شود.

چنانچه پارگی رباط همراه با سایر آسیب ها ی زانو (مثل منیسک) باشد معمولا به درمان جراحی نیاز می باشد.
در پارگی های ناکامل ACL ، درمان غیر جراحی توصیه می شود. و چنانچه در طی چند ماه به درمان غیر جراحی جواب نداد و همچنان علامتدار بود (خالی کردن زانو و…) جراحی انجام می شود.

*** در تمامی مواردی که نیاز به عمل جراحی می باشد، جهت پیشگیری از عوارض و چسبندگی های بعد از عمل (آرتروفیبروز) ، جراحی باید بعد از دو تا سه هفته فیزیوتراپی و رفع علائم اولیه (تورم و کاهش دامنه حرکت زانو) انجام شود.

****توانبخشی بعد از عمل جراحی(مخصوصا در ورزشکاران) به اندازه عمل جراحی مهم می باشد.

*برگشت به ورزش حرفه ای بعد از عمل جراحی، طی ۶ تا ۹ ماه بعد امکان پذیر می باشد.

این آسیب ورزشی بیشترین نیاز به عمل جراحی را در بین آسیب های ورزشی دارا می باشد.

دکتر آقایی افشار