#درد_زانو(قسمت اول)

منظور از درد زانو در این پست ,درد هایی که بدون شرح حال از ضربه اخیر به زانو(تصادف،ورزش و…) بوجود آمده باشد.

❇️مثل سایر مشکلات اولین اقدام تشخیص صحیح علت درد می باشد.

✅معمولا علت درد خودبخودی زانو در سنین زیر ۵۰ سال مشکلات مربوط به کمپلکس استخوان پاتلا(کشکک) همراه با بافت اطراف آن(سندرم درد پاتلو فمورال ؛PFP) ; غضروف زیر پاتلا (کندرومالاسی پاتلا) و در سنین بالای ۵۰ سال آرتروز مفصل زانو می باشد.

✳️در مواردی که علائم هشدار دهنده زیر همراه با درد زانو وجود داشته باشند؛ نیاز به بررسی جدی و کشف بیماری زمینه ای دارند.

?درد زانو با شروع ناگهانی باشد(و بدون ضربه خاص)
?درد زانو همراه با علائم دیگر مثل تورم ، قرمزی و گرمی در مفصل (مخصوصا در سنین پایین تر)

? درد(یا سایر علائم) زانو ،همراه با وجود علائم در سایر مفاصل (مچ دست، انگشتان و…(
?درد پس از ضربه

?و….

⛔️تشخیص سندرم پاتلو فمورال و آرتروز زانو بالینی ست (کلینیکال) وبطور معمول نیاز به پاراکلینیک (گرافی ساده, MRI و… ) نمی باشد.(مگر در مواردی همچون تعیین مرحله بیماری ،شک به وجود سایر بیماریها و…)

???چنانچه علت درد سندرم پاتلو فمورال یا آرتروز باشد درمان های زیر می تواند موثر باشد؛?

?مصرف کوتاه مدت داروهای ضد درد (استامینوفن) و ضد التهاب (ناپروکسن و…)
?استفاده از پماد های ضد درد و التهاب موضعی
?در برخی موارد از داروهایی که بطور عامیانه از آنها بعنوان غضروف ساز نام برده می شود(ترکیب گلوکز آمین و کندرویتین سولفات)
? استفاده از برخی داروها مثل پیاسکلیدین(ترکیب سویا و آواکادو) در برخی از افراد می تواند مفید باشد.
?تزریق پ آر پ در زانو (PRP) در مراحل اولیه (گرید پایین) آرتروز زانو مفید می باشد.
?تزریق داخل مفصل کورتون در سنین زیر ۵۰ و در مراحل اولیه توصیه نمی شود. در مراحل آرتروز پیشرفته و سنین بالاتر تزریق داخل مفصلی کورتون مفید می باشد.
?استفاده از مدالیته های ضد درد فیزیوتراپی در فاز اولیه توصیه می شود.

?استفاده از چسب (kinesio tape ) در سندرم پاتلو فمورال ؛ کندرومالاسی پاتلا به منظور کاهش فشار بر غضروف زیر پاتلا ونیز تصحیح انحراف و چرخش پاتلا (تیلت و گلاید)

?بعلت حساس بودن عضله کوادر(چهار سر ران) به بی حرکتی؛ آتروفی(کوچک شدن و ضعف) در بی حرکتی ؛ استفاده طولانی مدت از بریس(زانو بند) توصیه نمی شود. ( در فاز حاد درد به منظور و بصورت کوتاه مدت جهت تسکین درد استفاده می شود)

?ورزش اساس درمان سندرم پاتلو فمورال و نیز درمان اصلی آرتروز زانو (با اثرات مفید طولانی مدت) می باشد.↪️⤵️⤵️
که در پست بعد بصورت شماتیک بحث خواهد شد.

???حرکات ورزشی در درمان سندرم پاتلو فمورال(درد قدام مفصل زانو) و آرتروز ???