کافئین از مکمل هایی ست که در سرتاسر دنیا بطور گسترده ای توسط افراد مختلف( ورزشکار و غیر ورزشکار) استفاده می شود.

کافئین جزو مکمل های گروه A می باشد.(بدون عوارض و با اثرات مفید اثبات شده)

در بسیاری از نوشیدنی های ورزشی و غیر ورزشی، کافئین وجود دارد. (چای،قهوه،کوکا،ردبول و…)

کافئین اثرات اثبات شده ای در کاهش خستگی (از طریق اعصاب مرکزی)، افزایش عملکرد ذهنی و شناختی و بهبود خلق، و فواید عصبی عضلانی (نوروماسکولر) دارد.

همچنین از کافئین بعنوان مکمل چربی سوز استفاده می شود ، و با نگه داشتن ذخایر گلیکوژن عضله باعث افزایش زمان فعالیت بدنی و ورزش می شود و خستگی را به تعویق می اندازد.

کافئین در ترکیب با برخی داروهای ضد درد (مثل استامینوفن) جهت بهبود درد (مثل سردرد ) بکار می رود.(البته در برخی افراد ممکن است کافئین باعث تشدید سردرد شود)

در افراد غیر ورزشکار ،نوشیدن مایعات حاوی کافئین(چای و قهوه) ،جهت برخواردی از فواید ذکر شده کافی می باشد.

میزان موثر و توصیه شده کافئین بین یک تا سه میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می باشد. و دوز های بالاتر توصیه نمی شود.

کافئین در بازار دارویی با اشکال مختلف (قرص و کپسول) موجود می باشد.

مصرف کافئین (مخصوصا در دوز بالا)در برخی افراد باعث عوارضی همچون طپش قلب ، سرگیجه، کرختی و عوارض گوارشی می گردد.

***کافئین در ورزشکاران

-در ورزشکاران ،بخصوص در ورزش هایی که بیشتر از یک ساعت طول می کشند ، مصرف کافئین می تواند مفید باشد. و زمان رسیدن به خستگی را طولانی کند.(یک تا سه میلی گرم به ازای یک کیلوگرم از وزن بدن ؛ برای یک فرد با جثه متوسط مصرف یک قرص ۱۰۰ میلی گرمی کافی می باشد)

-بهترین زمان مصرف کافئین یک ساعت قبل از شروع ورزش می باشد.(پیک اثر دارو)

-مصرف هر مکملی در ورزشکار حرفه ای اول باید در تمرینات امتحان شود و چنانچه برای ورزشکار مفید و بدون عارضه بود ،در مسابقات هم مصرف شود.

– مصرف مکمل خالص کافئین (قرص یا کپسول) برای استفاده از فواید آن در ورزشکار ،بهتر از نوشیدنی های حاوی کافئین می باشد.

-از سال ۲۰۰۳ کافئین از لیست داروهای دوپینگ حذف شد و ورزشکاران در این مورد،فعلا(حداقل تا پایان سال ۲۰۱۶ ) نگرانی نداشته باشند.(البته ممکن است در سالهای بعد مجدد به لیست دوپینگ اضافه شود)